Sunday 5 February 2012

Apa itu M-Dagang

Salam 1 Malaysia, saya seperti anda juga seorang pelajar tak kira anda dari IPTA atau IPTS, sebelum ini, saya tercari-cari di mana Blog yang dapat membantu saya untuk membuat rujukan tentang M-DAGANG DAN M-MOBILE dengan kertas kerja subjek Peng. Kpd Teknologi Maklumat. Tahniah!! inilah Blog yang anda cari selama-lama ini. 

Diploma Pengurusan ( PTPL SABAH )
disunting oleh : Jek Azerin Egang



2.0 PENDAHULUAN
Terlebih dahulu, kami ingin merakamkan ribuan terima kasih kepada Puan ________ sebagai pengajar kami dalam subjek E-dagang kerana telah memberi tunjuk ajar, nasihat, dan dorongan dalam membuat tugasan ini. Tidak lupa juga kepada rakan-rakan kami yang lain kerana sanggup meluangkan masa dengan kami biar pun keadaan yang sibuk untuk meminta pandangan dan pendapat untuk tugasan kami ini. Dengan ini juga, ia dapat membantu kami dalam meyediakan tugasan ini dengan sempurna.

            
Dalam tugasan ini, ia banyak memberi kami sedikit sebanyak tentang penggunaan M-dagang secara keseluruhannya .Dengan itu, kami di beri satu tugasan untuk mengkaji tentang apa aplikasi M-dagang tersebut dan terhadap skop aktiviti harian mereka dan sekali dengan apa yan berlaku terhadap Negara tersebut pada masa kini untuk kami mencari idea dalam penjanaan penghasilan sumber maklumat. Sehubungan dengan itu, ini bertujuan agar kami dapat mengembangkan dan mengetahui apa itu M-dagang yang sekarang semakin mendapat sambutan dari seluruh Negara .

3.0 Apa itu M-dagang
M-dagang atau lebih dikenali sebagai perdagangan mudah alih,membeli, menjual barangan dan memberikan perkhidmatan  melalui peranti wireless dengan hanya menggunakan telepon bimbit dan pembantu peribadi digital (PDA) dikenali juga sebagai generasi akan datang e-dagang,m-dagang membolehkan pengguna mengakses internet tanpa perlu mencari tempat untuk palam masuk teknologi baru muncul di sebalik M-dagang yang berdasarkan pemohonan wireless protokol (WAP),telah membuat langkah di Eropah dimana peranti mudah alih yang dilengkapi dengan pelayar Web  bersedia mikro yang jauh lebih besar adalah jauh lebih biasa daripada Amerika Syarikat.
           
Selain daripada itu.,perintah untuk mengeksplotasi yang berpotensi untuk pasaran M-dagang cara-cara untuk mencapai teknologi Bluetooth telefon pintar menawarkan faks.,emel dan keupayaan satu telefon semua dalam membuka jalan untuk M-dagang boleh diterima oleh tenaga kerja yang semakin mudah alih. Sebagai penyampai kandungan lebih peranti wireless lebih menjadi jauh lebih cepat dan selamat ,berskala,terdapat spekulasi yang luas bahawa M-dagang akan mengatasi berwayar M-dagang sebagai kaedah pilihan bagi uru niaga perdagangan digital.

3.1 SEJARAH M-DAGANG SECARA GLOBAL
Perdagangan mudah alih mula di perkenalkan pada tahun 1997 apabila dua telepon mudah alih yang membolehkan coca cola, mesin penjual telah dipasang di kawasan Helsinki di Findland mesin menerima pembayaran pembayaran melalui mesej.Teks SMS pertama adalah perkhidmatan perbankan berasaskan telepon bimbit yang telah di lancarkan pada tahun 1997 oleh Merita Bank di Finland yang juga hanya menggunakan SMS .Pada tahun 1998 jualan pertama kandungan Digital seperti muat turun untuk telepon telah dilakukan apabila ringtones di muat turun,penjualan komersial yang pertama telah di lancarkan di finland Radiolinja yang kini sebahagian daripada Elisa Oyj.
             
Seterusnya Universiti yang pertama mengadakan perbincangan perdagangan mudah alih telah diadakan di Universiti Oxford pada tahun 2003 dengan CUBA Ahonen dan Steve Jones.UCL sains komputer menunjukkan potensi untuk aplikasi perubatan pada peranti mudah alih .PDA dan telepon bimbit telah menjadi begitu popular kerana banyak para perniagaan menggunakan perdagangan mudah alih sebagai cara yang lebih berkesan untuk mereka berkomunikasi dengan para pelanggan mereka.
            
 Di dalam usaha untuk mengeksplotasikan pasaran dagangan mudah alih,pengeluar telepon seperti Nokia, Sony Ericson, Motorola, dan Qualcomm bekerja dengan syarikat penerbangan AT & T wireless dan sprint untuk membangunkan telepon pintar WAP dibolehkan.smartphone menawarkan faks,emel dan keupayaan telepon. Ini dapat dilihat sebagai jambatan antara jurang yang dicipta oleh E-dagang dan membeli-belah dalam kedai dan hanya menggunakan peruncit fizikal sebagai satu cara untuk bersaung dengan harga yang jauh lebih rendah dengan kebiasaanya melalui peruncit online.

4.0 PENGGUNAAN M-DAGANG DI MALAYSIA

M-dagang atau M-commerce adalah system perdagangan elektronik yang menggunakan peralatan mudah alih seperti telepon bimbit, telepon pintar, PDA , notebook dan lain-lain.Pada saat pengguna komputer berpindah dari satu tempat ke tempat yang lain, misalnya semasa berada di kereta. Pengguna komputer tersebut boleh melakukan transaksi jual beli produk di internet dengan menggunakan system M-dagang ini.

Selain m-dagang istilah lain yang sering dipakai adalah M-perniagaan.Dasarnya m-dagang adalah gabungan perniagaan elektronik (e-dagang) dan mobile computing boleh dikatakan bahawa m-dagang ini adalah e-dagang yang berada dalam lingkungan wayarles seperti mana e-dagang pada umumnya,selain itu penggunaan m-dagang boleh di transaksi melalui internet,rangkaian komunikasi peribadi ,kad pintar, dan infrastruktur lain.M-dagang telah pun membuka peluang untuk memberikan perkhidmatan baru kepada pelanggan yang telah ada dan untuk menggamit para pelanggan baru.

 5.0 KEPENTINGAN M-DAGANG
Mendefinisikan e-dagang dari beberapa perspekstif antaranya :
  • Dari segi perspektif komunikasi E-dagang merupakan penghantaran maklumat produk/perkhidmatan bayaran melalui line rangkaian komputer atau sarang elektronik lain. 
  • Dari segi perspektif proses perniagaan E-dagang juga merupakan aplikasi         teknologi menuju automasi transaksi dan aliran kerja syarikat.
  • Dari perspektif perkhidmatan E-dagang merupakan satu alat yang memenuhi keinginan syarikat,pelanggan,dan pengurusan dalam mengurangkan service cost ketika meningkatkan mutu barangan dan kelajuan perkhidmatan.
  • Dari perspektif dalam talian E-dagang kapasiti  jual beli produk dan maklumat di internet dan perkhidmatan dalam talian lain.

5.1 KEPENTINGAN M-DAGANG KEPADA INDIVIDU
  • E-dagang membolehkan para pelanggan untuk membeli-belah atau melakukan transaksi lain selama 24 jam sehari sepanjang tahun dari hampir setiap lokasi.
  • E-dagang menyediakan produk-produk dan perkhidmatan yang tidak mahal kepada pelanggan dengan cara melawat banyak tempat dan melakukan perbandingan dengan cepat.
  • Dalam beberapa kes terutamanya tentang produk-produk yang digital,E-dagang menjadikan penghantaran menjadi sangat cepat.
  • Pelanggan juga boleh menerima maklumat yang releven secara detail dalam beberapa saat bukan lagi hari atau minggi.
  • E-dagang membolehkan penyertaan dalam pelelangan maya .
  • E-dagang member tempat bagi pelanggan untuk berinteraksi dengan pelanggan lain di E-komunikasi dan bertukar fikiran serta pelbagai pengalaman.
  • E-dagang memudahkan persainagan yang pada akhirnya akan menghasilkan dikaun secara subtansial

5.2 KEPENTINGAN M-DAGANG KEPADA MASYARAKAT.
  • E-dagang membolehkan orang untuk melakukan sesebuah kerja tersebut di dalam rumah dan tidak banyak keluar untuk membeli-belah,akibatnya ini akan menurunkan arus kesesakan lalu lintas di jalan serta dapat mengurangkan pencemaran udara dengan pengurangan pada masyarakat yang kurang membeli-belah.
  • E-dagang membolehkan sejumlah barang dagangan dijual dengan  harga yang jauh lebih rendah sehingga orang yang kurang mampu juga boleh membeli lebih banyak dan meningkatkan taraf hidup mereka.
  • E-dagang memberikan masyarakat di negara-negara dunia ketiga dan wilayah pedesan untuk menikmati aneka produk dan perkhidmatan yang akan susah dapatkan tanpa EC.Ini juga termasuk peluang untuk belajar berprofesi serta dapat gelaran akademik.
  • E-dagang memudahkan perkhidmatan awam seperti penjagaan kesihatan, pendidikan dan kesamarataan perkhidmatan social yang dilaksanakan kerajaan dengan kos yang lebih rendah dan dengan kualiti yang begitu baik.perkhidmatan penjagaan kesihatan,misalnya boleh menjangkau pesakit di kawasan luar Bandar.

5.3 KEPENTINGAN M-DAGANG KEPADA PERNIAGAAN.
  • Syarikat-syarikat boleh menjangkau pelanggan di seluruh dunia di mana perniagaan ini amatlah mendapat sambutan di seluruh dunia .terutamnya kepada perniagaan oleh itu dengan memperluaskan perniagaan meraka sama sahaja dengan meningkatkan keuntungan kepada perniagaan mereka.
  • E-dagang menawarkan pengurangan sejumlah bayaran tambahan. Sebuah syarikat yang melakukan perniagaan di dalam  internet akan mengurangkan bayaran tambahan kerana kos  tersebut tidak digunakan untuk bangunan dan perkhidmatan pelanggan ,jika di bandingkan dengan jenis perniagaan tradisonal,perniagaan mudah alih ini merupakan salah satu perniagaan yang mendatangkan keuntungan yang besar kepada syarikat perniagaan.

6.0 PERANTI YANG DI GUNAKAN UNTUK M-DAGANG.
·         Perkakasan :
1)      Telefon selular
2)      Keyboard Attachable
3)      PDA
4)      Alat keluli interaktif


·         Peranti lain:
1)      Notebook
2)      Smartpads
3)      Screenphones-telefon yang dilengkapi dengan skrin warna, keyboard,    
         emel, dan keupayaan internet.
4)      Email peralatan bimbit
5)      Wirelined dihubungkan dengan wayar kepada rangkaian.

7.0 KEBAIKAN M-DAGANG KEPADA INDIVIDU.
  • Dengan nokia GPRS telefon boleh menyambungkan data dengan serta-merta kepada perkhidmatan internet mudah alih di seluruh dunia,seperti inginkan membuat pembayaran dengan hanya menggunakan telefon mudah alih. Individu tersebut tidak perlu untuk log masuk ke rangkaian kerana ianya sentiasa disambungkan. Pengguna hanya menggunakan internet untuk melayari dan memilih perkhidmatan yang sedia ada.
  • Individu ini lebih mudah untuk mengisi borang tanpa memasukkan maklumat yang lebih peribadi.
  • penyimpanan yang dilindungi di simpan dalam  terminal dengan menggunakan  kod dompet untuk akses masuk.
  • Jimat masa dan  tidak perlu beratur.
  • Boleh mengakses maklumat, barangan dan perkhidmatan bila-bila masa dan di mana-mana tempat pada peranti mudah alih.
7.1 KEBAIKAN M-DAGANG KEPADA MASYARAKAT.
  • Saluran baru  yang lebih cekap dan perkhidmatan yang banyak ditawarkan.
  • Mendapat  perkhidmatan yang lengkap didalam  internet semasa.
  • Lebih selamat digunakan  dan  masyarakat kini boleh menggunakan perbankan mesra melalui telefon mudah alih.
  • Masyarakat boleh memilih jenama institusi kewangan yang mempunyai kedudukan keselamatan yang baik.
  • Dapat menggunakan  teknologi yang sedia ada dengan  hanya menggunakan telefon mudah alih . contonhya : wap dan ECML.
  • Boleh menggunakan  M-dagang sebagai tempat untuk membeli tiket untuk acara-acara.

7.2 KEBAIKAN M-DAGANG KEPADA KERAJAAN
  • Dapat memperolehi maklumat dengan  hanya akses masuk yang lebih mudah.
  • Dapat menyebarkan maklumat walau dimana sahaja kita berada
  • Bayar tempat letak kereta bagi kakitangan kerajaan hanya menggunakan peranti mudah alih yang memang sudah ditetapkan.
  • Boleh menggunakan  kaedah pembayaran yang sesuai dan  memudahkan pekerja
  • Kerajaan mahupun sektor swasta yang mempunyai kepakaran kepada sektor yang berlainan akan bekerjasama dan dapat meningkatkan ekonomi.
  • Rakan niaga di luar negara lebih puas hati dengan kemudahan yang ada.
  • Dengan menggunakan  maklumat demografik boleh memperibadikan perkhidmatan wayarles.

8.0  PENGGUNAAN M-DAGANG DAN PERLAKSANAANNYA.
8.1Perbankan  mudah Alih.
-   Pengguna telefon bimbit boleh menyemak baki akaun bank mereka melalui mesej teks. Menghantar  mesej-mesej pada imej peranti PDA  dari Fotolia.com. perbankan  mudah alih adalah satu bentuk  perdagangan  yang popular  kerana ianya  membolehkan para pengguna menyemak baki akaun bank mereka walau dimana  jua berada. Seterusnya bank banyak  menyediakan perkhidmatan secara percuma kepada pelanggan  yang membolehkan pelanggan menyemak baki mereka hanya melalui mesej teks sahaj. Permohonan untuk telefon pintar memberi syarat apabila wang mula habis dan membolehkan pendeposit untuk memindahkan wang tanpa lawatan ke bank.

8.2Pembelian bergerak.
-    Beberapa kedai membenarkan pelanggan untuk membayar dengan telefon dan bukan kad kredit kerana meraka beranggapan bahawa pelanggan boleh dipercayai pada masa kini kerana dengan adanya teknologi yang kian canggih pada masa sekaran. Telefon  pintar membolehkan pengguna untuk membeli-belahkerana ianya seperti komputer tetap. Pelanggan boleh membeli barang-barang dengan  menggunakan pelayar web mudah alih atau menggunakan salah satu daripada aplikasi dalam talian peruncit yang tersedia untuk muat turun. Pada tahun 2008, Amazon telah melancarkan perkhidmatan yang dipanggil textbuylt yang membolehkan pembeli untuk checkout menggunakan mesej.

8.3Pelaburan bergerak
 Pelabur merupakansalah satu aktiviti di dalam system perniagaan yang  boleh menjejaki kejayaan mereka atau  kegagalan di mana-mana mereka pergi menggunakan teknologi mudah alih , pasaran saham boleh menyemak saham-saham semasa dengan menggunakan telefon mudah alih ataupun telefon pintar .Oleh kerana pasaran saham membuat perubahan terus-menerus, pelabur sering mengggunakan telefon bimbit untuk menjalankan urus niaga dan periksa harga saham mereka untuk kepastian. Banyak telefon pintar yang datang dengan aplikasi penanda untuk memeriksa stok. Perisian pihak ketiga memberikan fungsi tambahan. Apabila ia datang untuk membeli atau menjual saham, broker saham  melalui telefon.

APLIKASI KOMERSIAL PENGGUNAAN M-DAGANG.

8.1  Aplikasi dalam Perkhidmatan Kewangan

a)
Sistem kewangan.
kebanyakan negara, bank sudah memberikan perkhidmatan akses mobile. Pelbagai aplikasi seperti pemindahan wang, memeriksa baki boleh dilakukan.

b)
Sistem Pembayaran Elektronik Wayarles
Dengan sistem ini, telefon boleh menjadi alat pembayaran yang selamat, dan menjadi alat pembayaran yang sah di rangkaian sellular. Misalnya, di Italy ada sistem bayaran letak kereta dengan menggunakan telefon. Di Jepun dan di Indonesia juga sudah ada pembelian tiket pawagam melalui telefon.

c)
Pembayaran secara kecil ( micropayment)
Hampir sama dengan sistem bayaran elektronik wayarles di atas, Micropayment juga berfungsikan telefon menjadi alat pembayaran. Namun aplikasinya dilakukan hanya bayaran yang sifatnya kecil (biasanya kurang dari 10 dolar)

d)
Dompet Wayarles (m-wallets)
Adalah teknologi yang membolehkan pemegang kad untuk membuat pembelian dengan hanya menekan satu butang di peranti wayarles mereka. Salah satu contohnya adalah Nokia wallet. Aplikasi ini menyimpan data seperti kod kad kredit, dan boleh mengesahkan pembelian secara digital. Microsoft juga mempunyai m-wallet yang dikenali dengan "Microsoft Password" untuk digunakan dalam persekitaran wayarles.

e)
Pembayaran bil ( bill payment)
Beberapa syarikat kini menyediakan perkhidmatan bayaran bil via telefon. Ada sistem yang disebut dengan SmartPay system. Sistem ini membantu bayaran hanya dengan memasukan kod rahsia untuk mengesahkan bayaran dari bank

8.2   Aplikasi dalam perniagaan.
Wartawan boleh menghantar hasil laporannya dengan cepat langsung dari lokasi dengan menggunakan peranti wayarles. Ia tidak perlu lagi mencari sambungan kabel untuk akses internet. Dengan demikian, akan terjadi efetifitas dan kecekapan masa dan tenaga apabila menggunakan wayarles dalam perniagaan.


8.3   Aplikasi Berbasis Tempat (L-dagang)

a) Berbelanja menggunakan peranti wayarles
Semakin banyak bermunculan jualan dalam talian yang membolehkan pelanggan untuk membeli-belah menggunakan peranti wayarles. Misalnya pengguna boleh menempah barang yang mereka inginkan dari amazon.com dari telefon bimbit yang menyediakan kemudahan internet.


b)
Iklan Berbasis Tempat
Iklan boleh diatur sedemikian rupa untuk muncul di tempat tertentu. Di New York, teksi memaparkan iklan yang berbeza di lokasi yang berbeza. Misalnya teksi melalui sebuah restoran, maka iklan restoran itu yang muncul di teksi.

c)
Perkhidmatan Berasaskan Tempat
Vodafone sebuah pembekal perkhidmatan telefon, memberikan perkhidmatan maklumat bagi pelanggannya seperti lokasi stesen minyak, restoran atau hotel.

9.5 Pemasaran dan pengiklanan .
  • Membeli-belah dari peranti wayarles
  • Mempunyai akses 
  • perkhidmatan yang sama dengan orang-orang yang pembeli berwayar.
  • Harga perbandingan
  • Mengetahui status order
  • Masa depan akan mampu untuk melihat dan membeli produk yang menggunakan peranti mudah alih pegang tangan.
  • Dapat melihat promotion yang terkini dengan mudah.
9.6 Pelancongan dan pengangkutan .
  •  tempahan  hotel dan kereta sewa .
  • boleh mengetahui tempat-tempat menarik dalam  lokasi dengan melalui peranti mudah alih.
9.7 Pengurusan sumber manusia.
  • Mengurus pekerja dengan lebih mudah dan cekap.
  • Mengetahui keutamaan  pelanggan dan pekerja melalui tabiat pemasar boleh menghantar.
  • Mesej pengiklanan khusus kepada pengguna dan pekerja.
  • Mesej pengiklanan lokasi tertentu kepada pekerja hanya menggunakan peranti mudah alih.
  • Perkhidmatan pelanggan yang dipertingkatkan peningkatan akses melalui peranti mudah alih kepada data untuk pekerja.
9.8 Penjagaan kesihatan.
  • Mengetahui maklumat terkini dan isu-isu semasa dengan mudah.

9.0  LIMITASI  M-DAGANG
  1. Had teknikal bandwidth m-dagang yang tidak mencukupi.
  1. Standard keselamatan dimana ianya lebih selamat untuk 3 tahun .
  1. Kuasa penggunaan tidak cukupseperti  kuasa bateri di dalam telefon bimbit .
  1. Gangguan transmisi seperti cuaca, rupa bumi, bangunan, pelbagai gangguan 2.4Hz dengan Bluetooth dan 802.11b penghantaran .
  1.  Kesihatan yang bahayaberpotensi  walaupun belum diketahui, penagihan telefon bimbit, ibu jari berlebihan sindrom.
  1. Bagi Manusia komputer antara muka  skrin dan keyboard yang terlalu kecil .

10.0          KESIMPULAN
·   Secara keseluruhannya M-dagang ini merupakan satu perniagaan perdagangan mudah alih,membeli, menjual barangan dan  memberikan perkhidmatan  melalui peranti wayarles dengan hanya menggunakan telefon bimbit dan pembantu peribadi digital (PDA) dikenali juga sebagai generasi akan dating.Selain itu, M-dagang membolehkan pengguna mengakses internet tanpa perlu mencari tempat untuk palam masuk teknologi baru muncul di sebalik M-dagang yang berdasarkan pemohonan wireless protokol (WAP). Antara kepentingan  Dari segi perspektif komunikasi E-dagang merupakan penghantaran maklumat produk perkhidmatan bayaran melalui line rangkaian komputer atau sarang elektronik lain. Kemudian aplikasi penggunaan m-dagang dapat kita ketahui cara-caranya digunakan di dalam system M-dagang ini  dimana ianya begitu penting kepada semua pihak terutamanya kepada pihak pengguna dan seterusnya kepda pihak-pihak lain.

11.0          Rujukan
  • Rainer, jr., R kelly.Introduction to Information Systems: Supporting and Transforming Business. Hoboken, New Jersey: John Willey & Sons, 2007. p. 224-229.
  • Diambil daripada "http://id.wikipedia.org/wiki/M-dagang


·
 



2 comments: